torsdag 16. april 2009

Alias - en innføring

Fra Escolas ordbok 1991, som e i tilnærma urørt stand fra gymnaset, står det førrklart:

alias (lat., ellers) også kalt, den samme som

På Wikipedia står det (på engelsk) :

An alias is a pseudonym and may also refer to:

In family names:
An additional component of a surname to distinguish its users from other families of the same surname. So whereas an alias is used nowadays to hide someone's identity, an alias was originally used to clarify identity. As an imaginary example, a member of the Smith family who moved to Exeter might have called themselves Smith Alias Exeter, or Exeter Alias Smith.


Greit å vite at det opprinnelig va meint som et tillegg tell navnet, mens det no har blitt ei erstatning. Det meike sens, som nån bruke å sei.

Kofførr denna nærmest psykotiske interessen førr alias, spør du? Jo, førr eg har nemlig et alias. Geir alias Geir.

Førr eksempel, vesst nån ringe tell min telefon og ska ha tak i nån andre enn meg, og dem sei "beklager, eg har ringt feil". I min lille overfylte hjerne velge eg å tru at dem ikkje har ringt feil, dem har jo ringt meg!

No ska eg innrømme at eg ikkje e den beste tell å improvisere meg sjøl overførr et fremmed menneske på telefonen, førr det første kan eg ikkje lage damestemme på en fornuftig måte, førr det andre e eg dårlig på å imitere dialekta og førr det tredje e eg en ærlig og hjelpsom person.

MEN! Gje meg en e-post som egentlig va meint tell mitt alias, men som av mystiske årsaka havna i min innboks, og du har åpna Pandoras eske. Som nevnt tenke eg da at den ikkje e feilsendt, men at den e meint førr mitt alias.

Som alle andre har eg en e-postadresse. something.something@offline.no. Når eg oppretta den fikk eg spørsmål om eg ville opprette en "alias e-postadresse", som gikk tell samme konto. Ja, det va lurt, tenkte eg, og oppretta navnet.mitt@offline.no som alias. All e-post som blei sendt tell de to adressan kom i min innboks.

Men en plass i nettverket e det antakelig én eller fleire som har akkurat navnet.mitt@offline.no som e-post adresse. Eller i alle fall navnet.mitt@***.no. Førr eg får masse mail som egentlig skal tell mitt alias. Og eg svare. Det vil sei, mitt alias svare. Eg e jo som sagt en ærlig og hjelpsom person...

1 kommentar:

  1. æææ eg gler meg!

    Huse telefonsvararlesta vi hadde i Gausdaln.

    "Karlsen Trelast!"

    "ja, e det Geir Karlsen?"

    SvarSlett